Foto: Peter Rubaij Bouman
Weblogposting | Datum: 11-09-2015


Samenwerking in de toekomst: geïntegreerde contracten




Hoe gaat de samenwerking nu? Wat valt op?

Ervan uitgaande dat we het hebben over de traditionele contractvormen die nu nog qua toepassing de overhand hebben, is de verhouding tussen OG en ON als volgt:
Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de oplossing (het ontwerp en de coördinatie daarvan) en de aannemer doet de uitvoering. Hierbij ligt het risico voor het ontwerp en het gevolg van ontoereikend toezicht tijdens de uitvoering bij de opdrachtgever (directievoering). De aannemer is verantwoordelijk voor het effectief en efficiënt inzetten van de productiemiddelen bij het uitvoeren van de door de opdrachtgever uitgewerkte oplossing (het ontwerp).
Wat bij deze vorm van samenwerking opvalt, is dat tijdens de uitvoering de eventuele onvolkomenheden in het ontwerp (informatievoorziening t.b.v. de uitvoering) voor rekening opdrachtgever zijn en dat door de verplichting van het houden van toezicht door de opdrachtgever bij het aan het licht komen van verborgen gebreken vaak de discussie is of de fout komt door het ontwerp of de uitvoering. Het gevolg is dat in de samenwerking de basis ligt in controle door de opdrachtgever op kwaliteit en hoeveelheden die door de aannemer worden gerealiseerd. De aannemer doet wat van hem gevraagd wordt en deze inbreng brengt met zich mee dat een actieve inbreng in het optimaliseren van het ontwerp niet wordt verwacht. De houding in de samenwerking is gebaseerd op een verhouding boven (controle) <-> onder (uitvoeren wat gedaan moet worden) waarbij de belangen van opdrachtgever en aannemer bij het uitvoeren van het ontwerp niet altijd gelijkgestemd zijn.

Hoe ziet de samenwerking eruit in de toekomst?

Er is een tendens waarbij steeds meer opdrachtgevers overgaan naar zogenaamde geïntegreerde contracten. Hierbij wordt de aannemer verantwoordelijk voor het ontwerp, de uitvoering en soms het meerjarig onderhoud. Aannemer wordt binnen deze contractvorm opdrachtnemer genoemd. Voorbeeld van een geïntegreerd contract is de UAV-gc 2005. Doordat door deze contractvorm de gevolgen voor de afstemming tussen het ontwerp en de uitvoering bij de aannemer ligt (in kwaliteit, volledigheid en afstemming) wordt de inventiviteit van de opdrachtnemer erkend en komt dit de kwaliteit van het product ten goede. Dit wordt versterkt als de opdrachtnemer ook verantwoordelijk is voor met meerjarig onderhoud omdat de gevolgen voor onvolkomenheden in het ontwerp en de uitvoering voor rekening van de opdrachtnemer zijn. De inzet van de inspanningen van de opdrachtnemer is dat hij deze situatie wenst te voorkomen.

Wat zijn de grootste voordelen van de toekomstige samenwerking ten opzichte van nu?

Het logisch gevolg van een geïntegreerd contract is dat de opdrachtnemer gebaat is bij een goed ontwerp afgestemd op de uitvoering met aandacht voor kwaliteit in het ontwerp en de uitvoering. Van de opdrachtnemer wordt verlangd (en is zelf bewust hiermee bezig) dat het leveren van kwaliteit in het ontwerp en de uitvoering leidt tot een vermindering van de faalkosten en de kosten voor meerjarig onderhoud doet beperken. Dit heeft weer tot gevolg dat de opdrachtgever minder hoeft te controleren tijdens de realisatie en de aandacht kan richten (en met minder inspanning en risico) op hoe de opdrachtnemer omgaat met de kwaliteit van datgene wat onder zijn verantwoordelijkheid (ontwerp, voorbereiding, uitvoering en onderhoud) wordt gerealiseerd.
Voor de samenwerking heeft dit als voordeel dat de belangen tussen OG en ON meer gelijkgestemd zijn; immers de kwaliteit van het product en de beperking van de faalkosten, bieden een win-win situatie voor beiden partijen. Verder kan de opdrachtgever zich meer richten op de vraag i.p.v. de oplossing en richt de aandacht van de opdrachtnemer zich op de oplossing waardoor de verhouding tussen OG en ON meer zij <-> zij is i.p.v. boven <-> onder.
Dat dit niet allemaal meevalt om dit te bereiken wordt tijdens het Weg en Watercongres toegelicht met anekdotes en praktische voorbeelden. Het gaat er om of partijen in staat zijn hun nieuwe rol adequaat in te vullen. Het gaat hierbij niet alleen om inhoud, maar ook om houding en gedrag, de wijze waarop je als partij en individuele betrokkene participeert.


Ir. P. (Peter) Rubaij Bouman, PBenS BV Solutions is spreker tijdens het Weg en Water Congres. Peter Rubaij Bouman verzorgt de presentatie:

'Vertrouwen geeft ruimte voor samenwerking', waarin de volgende aspecten worden belicht:
• Verandering rol opdrachtgever en opdrachtnemer
• Van innovatief aanbesteden tot hands-on samenwerken
• Het ontzorgen gaat niet zonder zorgen
• Waarom werken met een geïntegreerd contract een organisatorisch vraagstuk is


Deel dit artikel:                   





'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Universitaire ziekenhuizen zetten medewerkers op de fiets
Nieuwsbericht
Elektrische voertuigen opladen zonder stekker
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
LeasePlan en Allego versnellen overgang naar emissievrije mobiliteit
Nieuwsbericht
Oproep netbeheerders: maak slim laden elektrische auto's de norm!
Nieuwsbericht
Nieuwe koers voor mobiliteit in Limburg
Nieuwsbericht








[Banners]