hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-07-2019



Fors hogere kosten klimaatakkoord




Realisatie van de klimaatdoelen zal tot aanzienlijk hogere kosten leiden dan waar tot nu toe van is uitgegaan. Bij solide uitgangspunten richting de toekomst ontstaat een wezenlijk ander financieel-economisch beeld dan uit de doorrekening van het ontwerp klimaatakkoord naar voren is gekomen.

Dit concludeert het EIB in de zojuist verschenen publicatie 'Klimaatbeleid tegen het licht', waarin de doorrekening van het klimaatakkoord voor de gebouwde omgeving en de mobiliteit onder de loep is genomen. De onderlegger voor het klimaatakkoord dat vorige week naar buiten is gekomen wordt gevormd door het zogenaamde bovengrensscenario van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). In dit beeld kan een ambitieus duurzaamheidsbeleid samengaan met woonlastenneutraliteit en overzichtelijke kosten voor de belastingbetaler. Dit resultaat wordt echter alleen gerealiseerd bij extreem gunstige uitgangspunten voor de toekomstige omgeving waarbinnen de verduurzaming gaat plaatsvinden. Zo moet er richting 2030 sprake zijn van een daling van de reële bouwkosten met 30% vanaf het huidige niveau, moeten de wereldmarktprijzen voor gas en olie verdubbelen en moeten consumenten 30 jaar vooruit opbrengsten inrekenen met een zeer lage discontovoet. Daarnaast wordt alleen gerekend met technische eenheidsprijzen, zodat geen rekening wordt gehouden met omgevingskosten bij complexe ingrepen in de publieke ruimte.

Bij solide uitgangspunten in de vorm van reëel constante prijzen en gebruikelijke discontovoeten ontstaat een totaal ander beeld van de gevolgen van het klimaatakkoord. De kosten vallen aanzienlijk hoger uit en de besparingen zijn veel bescheidener. Bij de doorrekening van het uiteindelijke klimaatakkoord is het zaak om niet uit te gaan van wensbeelden, maar kosten en opbrengsten zo realistisch mogelijk in beeld te brengen.


Klik hier voor het downloaden van de volledige publicatie.




Deel dit artikel:                   





ABB selected by IONITY for second phase of European charging network expansion
Nieuwsbericht
Plattelandsgemeenten zetten in op deelauto's
Nieuwsbericht
Arcadis helpt La Vuelta Holanda 2020 met mobiliteitsplannen
Nieuwsbericht
Meer openbare laadpalen vlakbij huis in Groningen
Nieuwsbericht
Pon Mobility Services en Retail wint MaaS-pilot Rotterdam Den Haag en airport
Nieuwsbericht
Veiligheidswinst rijhulpsystemen onvoldoende benut
Nieuwsbericht
Ministerie IenW en SHPV geven kwaliteit van parkeerdata extra impuls
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht
Brabantse organisaties zoeken duurzame oplossing voor files in Brainport-regio: 'Collectief vervoer 2.0'
Nieuwsbericht
Siemens en VDL geven vorm aan toekomstige technologie voor elektrisch laden
Nieuwsbericht
Alle provincies hebben aandacht voor de fiets, maar ambitie en invulling verschillen
Nieuwsbericht
Rijksoverheid tekent voor halvering CO2-uitstoot in eigen mobiliteit
Nieuwsbericht
Amsterdam: Gratis ov voor kinderen op woensdagmiddag en in het weekend
Nieuwsbericht
Belangrijke stap naar eerste zelfrijdende, elektrische deelauto
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
Nieuwe mobiliteits- en vervoersdiensten in regio Veghel-Helmond-Asten
Nieuwsbericht
Eerste van 1.000 extra openbare laadpalen in Groningen en Drenthe feestelijk onthuld op P+R Hoogkerk
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
New Mobility Foundation en de Zonnebloem slaan handen ineen voor betere mobiliteit
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Mobiliteit bij ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Record aantal ritten OV-fiets eerste maanden 2019
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant stimuleert aanschaf elektrische deelauto's
Nieuwsbericht


[Banners]