Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-11-2018


Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open

Bron: ProRail



De goederenverbinding tussen Den Bosch en Geldermalsen is sinds vorige maand twee jaar open. Deze 'zuidoostboog' maakt het mogelijk om met goederentreinen vanuit Zeeland via Breda, Tilburg en Den Bosch bij Geldermalsen de Betuweroute op te draaien richting Duitsland, of omgekeerd.

Zuidoostboog voorziet in een behoefte
De boog is in 2007 aangelegd, maar werd tot 2016 niet gebruikt. Vanwege het toenemende treinverkeer is de boog in oktober 2016 alsnog in gebruik genomen. Sinds de officiële opening hebben er 1300 goederentreinen gebruikt gemaakt van deze boog. Dat komt overeen met de twee treinen per dag die we met ingang van de nieuwe dienstregeling in december 2016 hadden verwacht. Afhankelijk van de economische ontwikkelingen kan dit aantal groeien tot maximaal acht treinen per dag in 2030.

Aanpassingen
Om de boog te kunnen gebruiken voor het goederenvervoer zijn flinke aanpassingen aan het spoor gedaan. Dat was nodig omdat treinen op de Betuweroute op 25000 volt in plaats van op 1500 volt rijden en omdat de Betuweroute een moderner treinbeveiligingssysteem gebruikt. De 'sluis' waarin van systemen wordt gewisseld was met 500 meter te kort voor de lange goederentreinen en moest daarom tot 750 meter worden verlengd.

Test
Daarna moesten we de sporen uitgebreid testen, omdat ze sinds de aanleg in 2007 niet waren gebruikt. Met een testtrein is gecontroleerd of alles goed werkte. Een dag na de proef, op maandag 17 oktober 2016, is het spoor in dienst gegaan en reed de eerste trein vanaf de Brabantroute over de aangepaste boog de Betuweroute op.

Toekomstige zuidwestboog bij Meteren
Naast de ingebruikname van de zuidoostboog zijn er ook plannen voor de bouw van een nieuwe boog: de zuidwestboog. Deze is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en maakt het mogelijk om goederentreinen vanuit het Rotterdamse havengebied via de Betuweroute richting Den Bosch, Eindhoven en Venlo te laten rijden, en andersom. Meer informatie over dit project op: www.prorail.nl/projecten/meteren-boxtel.


Deel dit artikel:                   





'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Universitaire ziekenhuizen zetten medewerkers op de fiets
Nieuwsbericht
Elektrische voertuigen opladen zonder stekker
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
LeasePlan en Allego versnellen overgang naar emissievrije mobiliteit
Nieuwsbericht
Oproep netbeheerders: maak slim laden elektrische auto's de norm!
Nieuwsbericht
Nieuwe koers voor mobiliteit in Limburg
Nieuwsbericht








[Banners]