Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 29-10-2018


Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor

Bron: ProRail



Maandagochtend 29 oktober reden de eerste treinen over het gloednieuwe dubbele spoor tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal. Het laatste stuk spoorverdubbeling rond Utrecht is daarmee een feit. Veel dank aan alle harde werkers! Samen met aannemer BAM is een topprestatie geleverd deze herfstvakantie.

Dubbel spoor tussen Vleuten en Utrecht
Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal is het spoor verdubbeld over een lengte van bijna 2 kilometer. Onderdeel van de spoorverdubbeling is de plaatsing van een extra spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De bestaande spoorbrug ernaast is hoger en stiller gemaakt. Tussen Leidsche Rijn en Vleuten waren sinds 2010 al vier sporen in gebruik en met de afronding van de spoorverdubbeling Utrecht Centraal - Leidsche Rijn geldt dat nu voor het hele traject Utrecht - Vleuten - Woerden. Maar ProRail heeft nog veel meer nieuwe verbindingen aangelegd rond Utrecht.

Randstadspoor: zeven nieuwe stations rond Utrecht
De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is namelijk onderdeel van het project Randstadspoor: een uitgebreid spoornet met meer sporen en nieuwe, comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee is ruimte ontstaan voor veel meer treinen, en dus voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Randstadspoor heeft ruim 15 jaar geduurd en bevat zeven nieuwe stations: Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij en Utrecht Vaartsche Rijn. Een beste verbetering voor de omgeving.

Reizigers bedankt!
In het kader van Randstadspoor is het hele spoor rond Utrecht verdubbeld en zijn dus zeven nieuwe stations gebouwd. In de tussentijd is natuurlijk ook de stationshal van Utrecht Centraal compleet vernieuwd. En de spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal, DSSU (DoorStroomStation Utrecht) maakte de vernieuwingsslag rond Utrecht in 2016 compleet. Een prestatie van formaat. Met dank aan alle mensen die eraan hebben meegewerkt en aan de opdrachtgever, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. En natuurlijk dank aan alle treinreizigers voor hun geduld.


Deel dit artikel:                   





'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Universitaire ziekenhuizen zetten medewerkers op de fiets
Nieuwsbericht
Elektrische voertuigen opladen zonder stekker
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
LeasePlan en Allego versnellen overgang naar emissievrije mobiliteit
Nieuwsbericht
Oproep netbeheerders: maak slim laden elektrische auto's de norm!
Nieuwsbericht
Nieuwe koers voor mobiliteit in Limburg
Nieuwsbericht








[Banners]