Nieuwsbericht | Datum: 15-05-2018


Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers




Nederland heeft voorbeeldfunctie, maar aanpassingen zijn nodig

Het potentieel van fiets- en voetgangersverkeer in Europese steden is de afgelopen decennia onderschat, wat heeft geleid tot een verwaarlozing van faciliteiten en de beschikbaarheid van openbare ruimte voor deze actieve weggebruikers. Uit onderzoek van ingenieursadviesbureau Sweco blijkt ook dat steden zoals Amsterdam en Kopenhagen, die vooroplopen op het gebied van fiets- en voetgangersverkeer, hun infrastructuur verder moeten aanpassen aan fietsers en voetgangers om de uitdagingen van de stad van de toekomst het hoofd te bieden.

Het Urban Insight rapport van Sweco 'Urban Mobility on a Human Scale - Promoting and Facilitating Active Travel in Cities', toont de voordelen aan die gepaard gaan met een toename van fietsers en voetgangers voor steden in Europa. Veel Europese steden hebben lange tijd prioriteit gegeven aan infrastructuur voor autoverkeer boven infrastructuur voor fietsers en voetgangers. Bekende voordelen van meer fietsen en lopen zijn verbeterde luchtkwaliteit, betere doorstroming van verkeer, efficiënter gebruik van de openbare ruimte en een actievere levensstijl. Maar een toenemend aantal fietsers en voetgangers levert ook economische voordelen op voor een stad.


"De economische voordelen van een toenemend aantal fietsers en voetgangers in steden moeten we niet onderschatten. Voetgangers en fietsers besteden eenvoudiger en vaker hun geld bij lokale winkels, cafés en restaurants dan automobilisten omdat ze geen parkeerproblematieken kennen en dragen daarnaast bij aan een levendiger en veiliger stadsleven", zegt Jeroen Quee, mobiliteitsexpert bij Sweco Nederland en een van de auteurs van het rapport.



Inwoners van Europese steden lijken de voordelen steeds beter te begrijpen waardoor het gebruik van fietsen in de meeste steden steeds belangrijker wordt. In Londen groeide het fietsverkeer met 61% in de periode 2005-2015, maar ook in Amsterdam groeide het fietsverkeer flink. De ontwikkeling van faciliteiten voor actieve weggebruikers in Europese steden is daar echter bij achtergebleven. Om zich klaar te maken voor de toekomst moeten steden met een laag aantal fietsers en voetgangers de ontwikkeling van infrastructuur voor deze groep actieve weggebruikers versnellen, bijvoorbeeld door autostroken om te zetten naar ruimte voor fietsers en voetgangers, door het aanleggen van speciale fietspaden en door kruispunten opnieuw te ontwerpen zodat fietsers en voetgangers zich veilig kunnen verplaatsen. 'Maar ook in Nederland, koploper op het gebied van fietsinfrastructuur moeten we de infrastructuur voor fietsers en voetgangers blijven verbeteren', vervolgt Jeroen Quee.


'In Nederland worden we ingehaald door de werkelijkheid. Door de gestage groei van het aantal fietsers in Nederland de afgelopen jaren, onder andere door de komst van de e-bike, moet de infrastructuur voor fietsers en voetgangers meegroeien. Drukkere fietspaden in combinatie met grote snelheidsverschillen vragen om nieuwe ontwerpen van infrastructuur en ander gedrag op de weg. Hierbij kan worden gedacht aan snelfietsroutes, veilige looproutes en herinrichting van de openbare ruimte', aldus Jeroen Quee.



OVER URBAN INSIGHT
Urban Insight is een 10-jarig kennisprogramma van Sweco gericht op kennisontwikkeling rondom Europese stedelijke gebieden. De komende tien jaar zal het platform Urban Insight volstromen met data, feiten en inzichten uit alle vijftien deelnemende landen. Experts van Sweco delen hun kennis en inzichten gericht op verschillende aspecten van stedelijke ontwikkeling vanuit een bewonersperspectief.


Deel dit artikel:                   





Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
LeasePlan en Allego versnellen overgang naar emissievrije mobiliteit
Nieuwsbericht
Oproep netbeheerders: maak slim laden elektrische auto's de norm!
Nieuwsbericht
Nieuwe koers voor mobiliteit in Limburg
Nieuwsbericht
Greenwheels toegevoegd aan het mobiliteitsaanbod van Radiuz
Nieuwsbericht
Provincie NB kiest voor snellere aanleg fietspad langs N625 bij Oss
Nieuwsbericht
Publiek Vervoer Groningen Drenthe genoemd als pilotregio MaaS
Nieuwsbericht
Met 1 app een reis plannen, boeken en betalen
Nieuwsbericht
Miljoenen reizigers uit het vliegtuig in de trein
Nieuwsbericht








[Banners]