Nieuwsbericht | Datum: 15-05-2018


Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers




Nederland heeft voorbeeldfunctie, maar aanpassingen zijn nodig

Het potentieel van fiets- en voetgangersverkeer in Europese steden is de afgelopen decennia onderschat, wat heeft geleid tot een verwaarlozing van faciliteiten en de beschikbaarheid van openbare ruimte voor deze actieve weggebruikers. Uit onderzoek van ingenieursadviesbureau Sweco blijkt ook dat steden zoals Amsterdam en Kopenhagen, die vooroplopen op het gebied van fiets- en voetgangersverkeer, hun infrastructuur verder moeten aanpassen aan fietsers en voetgangers om de uitdagingen van de stad van de toekomst het hoofd te bieden.

Het Urban Insight rapport van Sweco 'Urban Mobility on a Human Scale - Promoting and Facilitating Active Travel in Cities', toont de voordelen aan die gepaard gaan met een toename van fietsers en voetgangers voor steden in Europa. Veel Europese steden hebben lange tijd prioriteit gegeven aan infrastructuur voor autoverkeer boven infrastructuur voor fietsers en voetgangers. Bekende voordelen van meer fietsen en lopen zijn verbeterde luchtkwaliteit, betere doorstroming van verkeer, efficiënter gebruik van de openbare ruimte en een actievere levensstijl. Maar een toenemend aantal fietsers en voetgangers levert ook economische voordelen op voor een stad.


"De economische voordelen van een toenemend aantal fietsers en voetgangers in steden moeten we niet onderschatten. Voetgangers en fietsers besteden eenvoudiger en vaker hun geld bij lokale winkels, cafés en restaurants dan automobilisten omdat ze geen parkeerproblematieken kennen en dragen daarnaast bij aan een levendiger en veiliger stadsleven", zegt Jeroen Quee, mobiliteitsexpert bij Sweco Nederland en een van de auteurs van het rapport.



Inwoners van Europese steden lijken de voordelen steeds beter te begrijpen waardoor het gebruik van fietsen in de meeste steden steeds belangrijker wordt. In Londen groeide het fietsverkeer met 61% in de periode 2005-2015, maar ook in Amsterdam groeide het fietsverkeer flink. De ontwikkeling van faciliteiten voor actieve weggebruikers in Europese steden is daar echter bij achtergebleven. Om zich klaar te maken voor de toekomst moeten steden met een laag aantal fietsers en voetgangers de ontwikkeling van infrastructuur voor deze groep actieve weggebruikers versnellen, bijvoorbeeld door autostroken om te zetten naar ruimte voor fietsers en voetgangers, door het aanleggen van speciale fietspaden en door kruispunten opnieuw te ontwerpen zodat fietsers en voetgangers zich veilig kunnen verplaatsen. 'Maar ook in Nederland, koploper op het gebied van fietsinfrastructuur moeten we de infrastructuur voor fietsers en voetgangers blijven verbeteren', vervolgt Jeroen Quee.


'In Nederland worden we ingehaald door de werkelijkheid. Door de gestage groei van het aantal fietsers in Nederland de afgelopen jaren, onder andere door de komst van de e-bike, moet de infrastructuur voor fietsers en voetgangers meegroeien. Drukkere fietspaden in combinatie met grote snelheidsverschillen vragen om nieuwe ontwerpen van infrastructuur en ander gedrag op de weg. Hierbij kan worden gedacht aan snelfietsroutes, veilige looproutes en herinrichting van de openbare ruimte', aldus Jeroen Quee.



OVER URBAN INSIGHT
Urban Insight is een 10-jarig kennisprogramma van Sweco gericht op kennisontwikkeling rondom Europese stedelijke gebieden. De komende tien jaar zal het platform Urban Insight volstromen met data, feiten en inzichten uit alle vijftien deelnemende landen. Experts van Sweco delen hun kennis en inzichten gericht op verschillende aspecten van stedelijke ontwikkeling vanuit een bewonersperspectief.


Deel dit artikel:                   





Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
'Verkeer, Mobiliteit & Parkeren' wordt 'Vakbeurs Mobiliteit'
Weblogposting
EU-commissie co-financiert MEGA-E project met 29 miljoen euro
Nieuwsbericht
Transferium Maasvlakte geopend
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Miljoenen extra voor vergroening transport
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Winning mix of business, content & networking
Nieuwsbericht
Winnaars Intertraffic Amsterdam 2018 Innovation Award bekend
Nieuwsbericht
Amsterdam, the place to be for Smart Mobility
Weblogposting
Interview met Caspar de Jonge, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, over Smart Mobility en Intertraffic Amsterdam
Artikel
Interview met Freek van der Valk, Swarco Nederland, over Intertraffic Amsterdam 2018, Talking Traffic, iVRI en de showcase N205
Artikel
Hogere veiligheid tijdens wegwerkzaamheden dankzij slimme Smart Mobility toepassingen van EBO van Weel
Intertraffic - stand 01.350 - Hal 1
Weblogposting
Loop de MaaSRoute tijdens Intertraffic Amsterdam 2018
Weblogposting
Dynniq showt geïntegreerde oplossingen voor smart city op InterTraffic
Weblogposting
Interview met Joyce de Winter, Exhibition Manager Intertraffic Amsterdam, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Interview met Benny Nieswaag, Rijkswaterstaat, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Grote steden lopen voorop met duurzaam vervoersbeleid
Nieuwsbericht
HR Groep op weg naar een slimme, veilige en duurzame openbare ruimte!
Intertraffic - stand 01.409 - hal 1
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]