Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 27-11-2017


Nieuwe wet maakt testen auto’s met bestuurders op afstand mogelijk




Nederland is weer een stukje dichterbij de introductie op de openbare weg van zelfrijdende auto’s. De Tweede Kamer ontving het wetsvoorstel Experimenteerwet zelfrijdende auto’s van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Als deze wet in werking treedt, kan de minister van Infrastructuur en Waterstaat vergunningen afgeven voor tests op de openbare weg met bestuurders op afstand.

Op dit moment zijn er al auto’s op de weg met geautomatiseerde functies, zoals adaptieve cruise control, automatisch parkeren en lane-keepingsystemen. Sinds 2015 is het in Nederland mogelijk om met zelfrijdende auto’s te testen op de openbare weg, maar hier moet nu nog altijd een bestuurder in het voertuig aanwezig zijn. De nieuwe wet maakt ook het testen met een bestuurder op afstand mogelijk. Dit is weer een volgende stap in de aanpak om zelfrijdend vervoer in Nederland mogelijk te maken. Op Europees niveau is afgesproken dat alle Europese landen in 2019 klaar moeten zijn om met zelfrijdende auto’s de weg op te kunnen.

Zelfrijdend vervoer biedt veel kansen. Slimme technieken kunnen bijvoorbeeld de verkeersveiligheid verbeteren. In nieuwe auto’s kunnen nu al systemen zitten die automatisch remmen in geval dat voor je plotseling iemand stopt en je in je rijbaan houden als je door bijvoorbeeld afleiding over de lijn gaat. In de komende jaren kan de autopilootfunctie op de snelweg het stuur in die periode volledig overnemen en de reis makkelijker en comfortabeler maken.

Als de auto’s met elkaar kunnen communiceren kunnen ze mogelijk ook het verkeer soepeler laten doorstromen. In de logistiek wordt nu al getest met truck platooning, waarbij 2 of meerdere trucks aan elkaar gekoppeld zijn via wifi. Hierdoor kunnen ze veel dichter op elkaar rijden en brandstof besparen. De 1e truck is dan nog bestuurd, maar de chauffeurs in de opvolgende trucks wordt rijtaken uit handen genomen.

Zelfrijdende auto’s kunnen ook een goede bron van informatie zijn. Denk aan het scannen van het wegdek en doorgeven aan de wegbeheerder dat er gaten of gladde wegdelen zijn. De wegbeheerder kan dan een strooiwagen inzetten.

Nederland is vooruitstrevend en zit in de kopgroep van landen die bezig zijn met het voorbereiden van wetgeving voor zelfrijdend vervoer. Door te experimenteren is Nederland straks goed voorbereid op de toekomst, zowel wat wetgeving betreft als voor het introduceren en combineren van nieuwe vormen van vervoer in de samenleving.



Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Miljoenen extra voor vergroening transport
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Winning mix of business, content & networking
Nieuwsbericht
Winnaars Intertraffic Amsterdam 2018 Innovation Award bekend
Nieuwsbericht
Amsterdam, the place to be for Smart Mobility
Weblogposting
Interview met Caspar de Jonge, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, over Smart Mobility en Intertraffic Amsterdam
Artikel
Interview met Freek van der Valk, Swarco Nederland, over Intertraffic Amsterdam 2018, Talking Traffic, iVRI en de showcase N205
Artikel
Loop de MaaSRoute tijdens Intertraffic Amsterdam 2018
Weblogposting
Hogere veiligheid tijdens wegwerkzaamheden dankzij slimme Smart Mobility toepassingen van EBO van Weel
Intertraffic - stand 01.350 - Hal 1
Weblogposting
Dynniq showt geïntegreerde oplossingen voor smart city op InterTraffic
Weblogposting
Interview met Benny Nieswaag, Rijkswaterstaat, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Interview met Joyce de Winter, Exhibition Manager Intertraffic Amsterdam, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Grote steden lopen voorop met duurzaam vervoersbeleid
Nieuwsbericht
HR Groep op weg naar een slimme, veilige en duurzame openbare ruimte!
Intertraffic - stand 01.409 - hal 1
Weblogposting
Hackathon de Smart Charging Challenge op 9 en 10 maart
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Doorbraak voor elektrische deelauto’s in woningbouwprojecten
Nieuwsbericht
Multi-brand Truck Platooning will become a reality in Europe
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]