Foto: Chequita Ketelaar-Damen
Nieuwsbericht | Datum: 29-03-2017


Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen




De proef met de spookfiledienst op de A58 tussen Eindhoven en Tilburg is afgerond. Drie jaar van in de praktijk ontwikkelen en testen van de achterliggende techniek en benodigde processen leiden tot de conclusie dat C-ITS(1) reële kansen biedt voor Nederland én Europa om de veiligheid en doorstroming op de wegen te verbeteren. Het project heeft een grote stap gezet in de ontwikkeling van coöperatieve diensten. Met verdere toepassing van de opgedane kennis en opschaling gaan dit soort diensten een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid.

Mensen zijn steeds meer online met elkaar verbonden, maar ook met bijvoorbeeld hun auto of woning (internet of things). Samen met de ontwikkelingen in de telecom en automotive sector biedt dat kansen om bijvoorbeeld de doorstroming en bereikbaarheid te verbeteren met Talking Traffic – innovatieve technieken die real time informatie-uitwisseling tussen weggebruikers en verkeerssystemen mogelijk maken. Mensen én goederen kunnen zo sneller, veiliger, comfortabeler, efficiënter en duurzamer verplaatsen. Voordat deze oplossing zichtbaar resultaat oplevert, moet zowel technisch als organisatorisch veel gebeuren. Overheid en markt hebben binnen het project Spookfiles A58 nauw samengewerkt om zo de innovatie voort te stuwen.

Innovatie
Het project Spookfiles A58 heeft een waardevolle bijdrage aan deze innovatie in mobiliteit geleverd:
  • Markt en overheid hebben gezamenlijk een spookfiledienst gerealiseerd, waarmee automobilisten snelheidsadviezen op maat via een app in hun auto krijgen. Hoewel dit een advies is, blijkt 40% van de gebruikers de adviezen om de snelheid aan te passen op te volgen. Doorslaggevend voor het effect is het aantal gebruikers van de in-car-snelheidsadviezen. Met meerdere gebruikers op een traject, rijden automobilisten rustiger op de file af. Op deze manier kunnen automobilisten samen de schokgolf-files ‘dempen’. De resultaten van de proef maken het aannemelijk, dat wanneer meer automobilisten deze dienst gebruiken, dit tot minder schokgolven zal leiden.
  • De ontwikkelde technieken zijn geschikt om andere Talking Traffic-toepassingen op aan te sluiten, zoals een waarschuwingssysteem voor wegwerkzaamheden of een naderende ambulance. Vanwege de potentie van de technieken, zijn de ervaringen actief gedeeld met nationale en internationale beleidsmakers, ontwikkelaars en belangenbehartigers zodat deze op grotere schaal verder toegepast kunnen worden.
  • Standaarden voor technieken en protocollen voor de samenwerking van marktpartijen en overheden zijn uitgewerkt en in de praktijk toegepast. Voorbeelden hiervan zijn: een standaard voor databeveiliging en een protocol voor het samenwerken van meerdere leveranciers aan één systeem. Ook deze hebben potentie voor opschaling naar meer Talking Traffic-toepassingen en zijn daarom actief gedeeld op nationaal en internationaal niveau. Standaardisering is een belangrijke voorwaarde voor verdere ontwikkeling.
  • Alle opgedane kennis is gedeeld en geborgd, zodat vervolgprojecten hierop kunnen voortbouwen.
Mensen die op de A58 rijden met de opgeleverde spookfiledienst krijgen signalen over de verkeerssituatie, voordat ze deze door hun voorruit kunnen waarnemen. Hierop kunnen zij dan al anticiperen. Om daadwerkelijk files te verminderen en de innovatieve technieken vanuit de ontwikkelfase daar te laten groeien naar een volwassen markt is opschaling noodzakelijk: meer toepassingen, op meer wegen, geïntegreerd in andere apparatuur. Daarom kent het project Spookfiles A58 qua opgedane kennis en ervaringen een vervolg in onder andere het Partnership Talking Traffic en de hybride testomgeving MobilitymoveZ.NL.

Spookfiles
De provincie Noord-Brabant is opdrachtgever van het project Spookfiles A58, dat onderdeel is van het landelijke investeringsprogramma Beter Benutten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Markt, overheid en kennisinstellingen hebben binnen dit programma nauw samen gewerkt om de bereikbaarheid van de drukste regio’s in ons land te verbeteren, onder meer door gebruik te maken van intelligente transport services.

Met de spookfiledienst als basis hebben de partners van het project SpookfilesA58 bouwstenen voor nieuwe mobiliteitsdiensten in de auto ontwikkeld. Denk hierbij aan waarschuwingen voor wegwerkzaamheden, weersomstandigheden, een naderende ambulance of een systeem dat communiceert met verkeerslichten en zo informatie geeft over de ‘tijd tot groen’ of prioriteit kan geven aan bepaalde verkeersstromen. Met de verdere ontwikkeling van dergelijke nieuwe diensten helpen weggebruikers zichzelf en elkaar en wordt verkeer een stuk goedkoper, sneller, schoner en efficiënter.

Meer informatie
Meer over deze resultaten vindt u in ‘Spookfiles A58, Resultaten en leerpunten’ dat te vinden is op www.spookfiles.nl/kennisbank

(1)C-ITS ((Coöperatieve Intelligente Transport Services): real time verkeersdata uit verschillende bronnen bewerken en beschikbaar maken voor toepassingen in de auto



Deel dit artikel:                   





Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
'Verkeer, Mobiliteit & Parkeren' wordt 'Vakbeurs Mobiliteit'
Weblogposting
EU-commissie co-financiert MEGA-E project met 29 miljoen euro
Nieuwsbericht
Transferium Maasvlakte geopend
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Miljoenen extra voor vergroening transport
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Winning mix of business, content & networking
Nieuwsbericht
Winnaars Intertraffic Amsterdam 2018 Innovation Award bekend
Nieuwsbericht
Amsterdam, the place to be for Smart Mobility
Weblogposting
Interview met Caspar de Jonge, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, over Smart Mobility en Intertraffic Amsterdam
Artikel
Interview met Freek van der Valk, Swarco Nederland, over Intertraffic Amsterdam 2018, Talking Traffic, iVRI en de showcase N205
Artikel
Hogere veiligheid tijdens wegwerkzaamheden dankzij slimme Smart Mobility toepassingen van EBO van Weel
Intertraffic - stand 01.350 - Hal 1
Weblogposting
Loop de MaaSRoute tijdens Intertraffic Amsterdam 2018
Weblogposting
Dynniq showt geïntegreerde oplossingen voor smart city op InterTraffic
Weblogposting
Interview met Joyce de Winter, Exhibition Manager Intertraffic Amsterdam, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Interview met Benny Nieswaag, Rijkswaterstaat, over Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Grote steden lopen voorop met duurzaam vervoersbeleid
Nieuwsbericht
HR Groep op weg naar een slimme, veilige en duurzame openbare ruimte!
Intertraffic - stand 01.409 - hal 1
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]