Bron: 2getthere
Nieuwsbericht | Datum: 17-02-2017


Parkshuttle Capelle eerste autonoom vervoer op openbare weg




Wereldprimeur voor 2getthere en gemeente Capelle

Opnieuw een primeur voor de Parkshuttle in Capelle aan den IJssel. Was de onbemande shuttle in 1999 nog het eerste zelfrijdende systeem in Nederland, vanaf 2018 kan de shuttle ook autonoom over de openbare weg gaan rijden tussen het andere verkeer. Daarmee hebben de Utrechtse ontwikkelaar 2getthere en de gemeente Capelle een wereldprimeur: dit is het eerste systeem op de openbare weg waarbij geen safety driver of steward in het voertuig aanwezig zal zijn.

In november besloot de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) al om de concessie van vervoersmaatschappij Connexxion te verlengen tot eind 2018. De gemeente Capelle sprak toen samen met 2getthere de ambitie uit om het huidige systeem te vernieuwen, de Parkshuttle over de openbare weg te laten rijden en de route uit te breiden. Dankzij een investering van 4,25 miljoen euro van de Verkeersonderneming wordt deze ambitie nu werkelijkheid.

Wethouder Verkeer en Vervoer Dick van Sluis is ontzettend blij met de investering. “Onze ambitie is om van Rivium Businesspark een knooppunt van innovatief vervoer te maken. De route van de Parkshuttle wordt doorgetrokken naar de voet van de Van Brienenoordbrug en moet daar een aansluiting krijgen op de waterbus. Deze verlenging maakt ook deel uit van het regionaal investeringsprogramma van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Voor de MRDH is het de eerste belangrijke stap om toonaangevend te zijn op gebied van zelfrijdend vervoer. Naast de verlenging van de route gaan we op het Rivium ook elektrische deelfietsen aanbieden en laten alle vervoersvormen als auto, fiets, waterbus, Parkshuttle en metro goed op elkaar aansluiten. Zelfrijdend vervoer maakt straks echt integraal onderdeel uit van de vervoersketen en is niet meer alleen een 'last mile'-oplossing om van metrostation Kralingse Zoom naar Rivium Businesspark te reizen.”

Flinke groei
Op dit moment vervoert de Parkshuttle dagelijks ruim 2.400 passagiers zonder tussenkomst van een chauffeur. Als het aan de gemeente Capelle ligt worden dat er veel meer. Wethouder Van Sluis: “We verkennen ook de mogelijkheden om op korte termijn de Parkshuttle naar de Erasmus Universiteit door te laten rijden. Door deze uitbreiding van de route en de aansluiting op vervoer over water verwachten we een flinke groei in aantal passagiers. Ook spelen we alvast in op de ontwikkeling van Feyenoord City, waar bezoekers van voetbalwedstrijden en evenementen straks vanaf het Rivium met de waterbus naar het stadion kunnen. Het gebied krijgt dan te maken met vele bezoekers, die niet meer aangewezen zijn op de auto. En dat past weer uitstekend bij onze plannen om van Rivium Businesspark een Rivium Campus te maken: een plek waar wonen, werken en vrije tijd hand in hand gaan.”

Betrouwbaarheid voorop
Innovatie is belangrijk, maar voor de gemeente staat de betrouwbaarheid van de Parkshuttle voorop. De huidige samenwerking met ontwikkelaar 2getthere wordt daarom voortgezet. “Wereldwijd wordt 2getthere gezien als een van de meest toonaangevende spelers op het gebied van zelfrijdende voertuigen. De gemeente en 2getthere zijn twintig jaar geleden gestart met de eerste pilot rondom zelfrijdend vervoer. We kennen elkaar goed, we geloven in het robuuste systeem van 2getthere en hebben samen een voorsprong opgebouwd qua kennis en ervaring. De investering van de Verkeersonderneming betekent een belangrijke stap om deze voorsprong verder uit te kunnen breiden", aldus de wethouder.

Voorbeeldrol
Robbert Lohmann, Chief Operations Officer van 2getthere vult aan: "De Parkshuttle als autonoom zelfrijdend vervoer op de openbare weg sluit goed aan bij onze technologie ontwikkelingen voor de komende jaren. Wij zijn blij met de gemeente als partner, die wederom laat zien dat ze niet bang is om vooruitstrevend te zijn. Daarmee vervult Capelle een belangrijke voorbeeldrol. Uit de hele wereld komen jaarlijks vele delegaties naar het Rivium om ons systeem in actie te zien.”

Met betrekking tot de investering sluit de Verkeersonderneming volgende week met de gemeente Capelle en 2getthere een overeenkomst op hoofdlijnen. De gemeente en 2getthere werken de overeenkomst daarna verder uit. Naar verwachting gaat nog dit jaar de schop in de grond. In 2019 moet het hele systeem operationeel zijn en is de vervoersknoop Rivium-Campus een feit.



Deel dit artikel:                   





Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Event
Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden
Artikel
Shell zet volgende stap in elektrische mobiliteit met overname NewMotion
Nieuwsbericht
Onderzoek: hyperloop biedt kansen voor Nederland
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Duurzaam de wereld rond
Weblogposting
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
Start vooraanbesteding testomgeving geautomatiseerd autorijden
Nieuwsbericht
Lancering Smart Mobility Embassy tijdens ITS Straatsburg
Nieuwsbericht
Minister Schultz opent nieuwe proeftuin zelfrijdend vervoer
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]