Nieuwsbericht | Datum: 30-01-2017


Delftse studenten winnen Hyperloop Pod Competitie

Bron: TU Delft



De ontlading was groot bij de Award Ceremony van SpaceX’s Hyperloop Pod Competitie. Onder grote belangstelling wonnen studenten van de TU Delft de wedstrijd in Los Angeles. Uitgedaagd door Elon Musk bouwden 27 teams uit de hele wereld het afgelopen jaar ‘pods’ voor het futuristische transportconcept Hyperloop, waarbij mensen en goederen met hoge snelheid door buizen reizen. Afgelopen weekend mochten ze hun pods op de proef stellen in een 1.2 km lange buis naast het terein van SpaceX in Los Angeles. “Dit was precies de prijs waar we voor gingen, we hebben geprobeerd aan alle details aandacht te besteden en een pod te maken die je zo zou kunnen opschalen”, vertelt team captain Tim Houter. “En die inspanning is nu beloond, fantastisch”. Daarnaast kreeg het Delft Hyperloop Team ook de Award voor de beste constructie en ontwerp. Studenten van de Universiteit van Munchen wonnen de andere prijs, die voor de hoogste gemiddelde snelheid.

SpaceX
Afgelopen weekend streed het Delft Hyperloop team met 26 andere teams om de winst in de SpaceX Hyperloop Pod Competition. Ze mochten proberen een zo hoog mogelijke snelheid te behalen in de testbuis van 1,2 kilometer naast het hoofdkantoor van het ruimtevaartbedrijf in Hawthorne, Los Angeles. Een jury beoordeelde de 'pods' -gemaakt op halve schaal - op o.a. betrouwbaarheid, ontwerp en schaalbaarheid. Uiteindelijk won het Delftse team het overall klassement.

Hyperloop Pod Competition
De Hyperloop Pod Competition is opgezet door Elon Musk, oprichter van SpaceX en Tesla Motors. Musk opende de finale persoonlijk, en bezocht de stand van het Delftse team. Met de competitie wil hij de ontwikkeling van een revolutionaire vorm van snel en energiezuinig transport stimuleren, waarbij mensen en goederen met een snelheid van 1.200 kilometer per uur door buizen met daarin een zeer lage luchtdruk reizen. Uitgedaagd door Musk ontwierpen, bouwden en testten studententeams over de hele wereld hyperloop-pods.

Lichtgewicht
Het ontwerp van de Delftse studenten is erg licht: door het gebruik van het lichte en sterke koolstofvezel weegt de Delftse pod van ongeveer 4,5 meter lang en 1 meter hoog slechts 149 kilogram. Met behulp van magneten zweeft de Delftse pod boven de baan, waardoor er heel weinig energie verloren gaat. Tijdens de wedstrijd lagen de snelheden rond 90 km/u. In een langere buis zou het Delftse prototype snelheden tot 1.200 kilometer per uur aan moeten kunnen.



Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Connekt lanceert Dutch Mobility for Society Challenge
Nieuwsbericht
Voertuigen zonder bestuurder aan boord de weg op
Nieuwsbericht
TomTom Traffic Index: Haarlem stad met meeste filevertraging
Nieuwsbericht
Mobiliteitsexperts bundelen krachten bij Automotive Week 2017
Nieuwsbericht
Parkshuttle Capelle eerste autonoom vervoer op openbare weg
Nieuwsbericht
Diversiteit regels stedelijke distributie
Nieuwsbericht
19 partners tekenen intentieverklaring doorontwikkeling SimSmartMobility
Nieuwsbericht
EU EIP lanceert intermodale routeplanner voor Oost-West Corridor
Nieuwsbericht
Delftse studenten winnen Hyperloop Pod Competitie
Nieuwsbericht
Nederlandse steden willen steun kabinet gezamenlijke Smart City strategie
Nieuwsbericht
Finalisten Automotive Innovation Award 2017 bekend
Nieuwsbericht
Promotieonderzoek naar tolheffing op wegen
Nieuwsbericht
Verkeer in steden dreigt vast te lopen
Nieuwsbericht
Nominaties Automotive Innovation Award 2017 bekend
Nieuwsbericht
Nieuwe Mobiliteitsalliantie van start
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor experimentele projecten in stedelijke innovatie
Nieuwsbericht
Verkeer Mobiliteit & Parkeren 2016: Twee dagen 2.153 geïnteresseerde professionals, stijging van 35%
Weblogposting
Maxime Verhagen: 'Ik wil niet aan de files wennen'
Artikel
Aandacht voor actieve mobiliteit in het MIRT
Nieuwsbericht
Leveranciers maken afspraken over intelligente verkeersregelinstallaties
Nieuwsbericht
Zeer drukbezochte eerste dag Verkeer, Mobiliteit & Parkeren
Weblogposting








[Banners]