Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 26-01-2017


Nederlandse steden willen steun kabinet gezamenlijke Smart City strategie




Een groot aantal Nederlandse steden, bedrijven en wetenschappers hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de Nationale Smart City Strategie. Deze werd 25 januari 2017 aangeboden aan premier Mark Rutte, die om een gedragen Smart City visie had gevraagd. De G5 steden (Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven) en de G32 zien voor henzelf een leidende rol en vragen de steun van het Rijk.

De Nationale Smart City Strategie is bedoeld om de kwaliteit van leven in steden te verbeteren en met innovatieve oplossingen hiervoor onze internationale concurrentiekracht te versterken. Het is noodzakelijk om juist nu in actie te komen, want door de groei van de steden neemt de druk op de publieke voorzieningen en infrastructuur toe. Verstedelijking, klimaatveranderingen, arbeidsparticipatie, digitalisering en mobiliteit zijn uitdagingen waar steden wereldwijd voor staan. De steden concluderen dat nu investeringen in slimme techniek noodzakelijk zijn om antwoorden te vinden op deze grote maatschappelijke uitdagingen. Dat kan tevens een bijdrage leveren aan de economische vitaliteit.

Er is grote behoefte aan hoogwaardige digitale infrastructuur en ruimte om te kunnen experimenteren, zodat we van vele pilots kunnen doorgroeien naar grootschalige projecten en toepassingen. Bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit en een betere bereikbaarheid van steden, duurzame energiezuinige woningen en gebouwen, verbetering van de luchtkwaliteit en gezonde slimme verstedelijking. Om dit te realiseren zijn cross-sectorale samenwerkingsverbanden nodig en actieve betrokkenheid van bewoners en bedrijven. Hierbij is ook aandacht vereist voor cybersecurity, privacy, interoperabiliteit, hyperconnectiviteit, open source van de digitale infra, standaardisatie en financiering.

De Haagse wethouder Ingrid van Engelshoven (Kenniseconomie, Internationaal, Onderwijs, Jeugd): “De gezamenlijke Smart City Strategie is een belangrijk document. Een voorwaarde om vooruit te komen. We gaan uit van de eigen kracht van de steden en de noodzaak tot gemeenschappelijke investeringsagenda’s. Steden, bedrijven en wetenschap en het Rijk moeten samen optrekken. Zo kunnen we bijdragen aan de economische ontwikkeling van- en leefbaarheid in de steden. Van die ontwikkeling plukken bewoners, bezoekers en bedrijven de vruchten.”

Maurice Geraets van NXP: “Met de nationale Smart City Strategie leveren we èchte oplossingen voor èchte problemen die niet alleen in Nederland, maar wereldwijd toepasbaar zijn”. Dennis Mica van 2getthere: “We staan sterker als steden hun krachten bundelen. Door de Smart City Strategie hebben we een effectieve manier om samen te werken en bij te dragen aan de uitdagingen van deze tijd.”

Steden geven vernieuwing de ruimte
De steden willen experimenteerruimte bieden. In ‘living labs’ wordt samengewerkt aan innovaties en stedelijke toepassingen. Goede oplossingen moeten daarna makkelijker benut kunnen worden door de andere steden. Schaalvergroting betekent ook betere business cases en een aantrekkelijker investeringsklimaat. Belangrijk is dat de unieke kwaliteiten van de steden uitgangspunt zijn en dat zij tot samenwerking bereid zijn met zowel andere steden als overheden, bedrijven en kennisinstellingen.

Internationaal positioneren
Ook internationaal willen de steden meer gezamenlijk gaan optrekken, zoals ze deden voor het Smart City World Expo Congres in Barcelona in november 2016 en via het Global Smart City & Community Coalition mogelijk wordt gemaakt. Deze internationale initiatieven werken in lijn met de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Dat zijn ook de uitgangspunten van de nationale strategie.

Gezamenlijke investeringsstrategie steden en Rijk
Het is belangrijk dat het Rijk erkent dat Smart Cities een belangrijke economische pijler is waar een wereldmarkt voor is. Een actieve bijdrage van het Rijk is nodig om te komen tot een gezamenlijke investeringsagenda. Verder roepen de steden het Rijk op snelle besluitvorming mogelijk te maken en juridische ruimte te bieden voor experimenten.

Smart Cities vragen om coördinatie
Publieke- en private partijen pleiten samen met de wetenschap voor een duidelijk gecoördineerd optreden vanuit de verschillende ministeries dat ondersteunend werkt aan de Smart City ontwikkeling van de steden. Kennisdelen, verbinden van landelijke initiatieven en bijdragen aan het afgestemd scheppen van de randvoorwaarden is essentieel. In principe vinden steden, bedrijven en wetenschap elkaar al binnen de verschillende regio’s. Maar een gerichte, goed gecoördineerde landelijke facilitering helpt bij de kennisdeling, het verkrijgen van overzicht van de beste Smart City oplossingen, het vergemakkelijkt samenwerking en biedt een welkome ondersteuning bij de organisatie van internationale missies. Ook worden steden, bedrijven en kennisinstellingen hiermee ondersteund bij het verkrijgen van Europese en nationale subsidies.



Deel dit artikel:                   





Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Event
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Start vooraanbesteding testomgeving geautomatiseerd autorijden
Nieuwsbericht
Lancering Smart Mobility Embassy tijdens ITS Straatsburg
Nieuwsbericht
Minister Schultz opent nieuwe proeftuin zelfrijdend vervoer
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Delftse onderzoeker verbetert modellering effecten kilometerheffing
Nieuwsbericht
Groei mobiliteit maakt aanvullende maatregelen nodig
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Dynniq levert eerste iVRI van Nederland op in Deventer
Nieuwsbericht
Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Connekt lanceert Dutch Mobility for Society Challenge
Nieuwsbericht
Voertuigen zonder bestuurder aan boord de weg op
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]




[Andere events]