Definitie


Polygonisatie





Polygonisatie is de opruwing van de wielbanden van treinen die door een remsysteem met gietijzeren remblokken worden beremd (goederentreinen en oude reizigerstreinen). De term betekent veelhoek: typisch worden 40 tot 50 vlakjes gevonden op de gehele omtrek van de wielband met verschillende grootte, variërend tussen 5 en 8 cm lengte. Het zorgt voor veel lawaai (circa 7 dB extra) maar heeft geen gevolgen voor de veiligheid. Omwille van het bestrijden van het lawaai van met name goederentreinen is sinds de jaren negentig onderzocht hoe polygonisatie kan worden tegengegaan.

Om polygonisatie aan te pakken, is het afdraaien van de wielband niet geschikt. De patronen zijn immers na enkele normale remmingen al weer zichtbaar op de wielband. Na enkele tientallen remmingen is de polygonisatie weer aangegroeid tot het oude niveau. Polygonisatie kan alleen met succes worden tegengegaan door geen gietijzeren remblokken meer te gebruiken. In Europa vinden diverse initiatieven plaats om dit op een efficiënte en veilige manier te realiseren. In Nederland loopt diverse projecten met andere typen remblokken in het Innovatieprogramma Geluid. Zo worden de K-blokken en de LL-blokken getest.

Onderzoek

In het Europese project EuroSabot (midden jaren 90) is door NS in samenwerking met buitenlandse spoorbedrijven het ontstaansmechanisme van polygonisatie onderzocht. Gebleken is dat bij het aandrukken van gietijzeren remblokken op draaiende gietijzeren wielbanden een periodiek thermo-elastisch verschijnsel optreedt. Het oppervlak van de wielband verandert daarbij van structuur.

In dit onderzoeksproject maar ook daarbuiten is gezocht naar alternatieve remblokken. Remblokken die dezelfde remkracht bij dezelfde remdruk kunnen leveren als gietijzeren remblokken, maken de meeste kans.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 04, 2008 by rené verharen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Universitaire ziekenhuizen zetten medewerkers op de fiets
Nieuwsbericht
Elektrische voertuigen opladen zonder stekker
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
LeasePlan en Allego versnellen overgang naar emissievrije mobiliteit
Nieuwsbericht
Oproep netbeheerders: maak slim laden elektrische auto's de norm!
Nieuwsbericht
Nieuwe koers voor mobiliteit in Limburg
Nieuwsbericht








[Banners]