Foto: Marie-Claire van Damme, Rijkswaterstaat
Artikel | Datum: 02-02-2015


Interview Wies Vonck, programmadirecteur Sluizen RWS, over 'Voldoen aan de wensen van de beheerder'

Door: NIB



Wies Vonck is programmadirecteur Sluizen bij Rijkswaterstaat. Op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud van Infrastructuur verzorgt hij de co-creatie sessie 'De beheerder aan de voorkant in het programma Sluizen'. Het vroegtijdig betrekken van de (interne) beheerder is een must, aldus Vonck. Zeker als je ook het onderhoud van de sluizen voor een lange periode in de markt zet.

Het programma Sluizen bestaat uit zes sluizenprojecten: keersluis Limmel, het Sluizencomplex IJmuiden, de Beatrixsluis, sluis Eefde, de spui- en schutsluizen in de Afsluitdijk en de bouw van een nieuwe, grote sluis binnen het sluizencomplex Terneuzen. De werkzaamheden aan de sluizen worden voor het merendeel aanbesteed op basis van DBFM-contracten. Het betekent dat de markt zowel verantwoordelijk is voor het ontwerp en de bouw als voor de (voor-)financiering en het onderhoud van de sluizen over 25-30 jaar. Eind 2014 is voor keersluis Limmel een DBFM-contract gesloten met een consortium van BESIX, Rebel en Egemin. De andere sluizen worden de komende jaren op een vergelijkbare manier in de markt gezet.

Klant
Bij Rijkswaterstaat is het beheer van de sluizen een verantwoordelijkheid van de regio's en districten binnen de organisatie. Wanneer je naast de bouw ook het onderhoud voor lange tijd in de markt wilt zetten, moet je deze interne beheerder volgens Vonck al vanaf het begin betrekken bij het project. 'Niet meer dan logisch eigenlijk. Want het district of de regionale dienst is feitelijk de klant bij het sluizenproject. Bij keersluis Limmel hebben we de interne beheerder consequent betrokken. Met resultaat. Het contract dat we hebben afgesloten, voldoet aan de klanteisen. Hiermee is ook de eerste garantie binnen dat het eindproduct zal beantwoorden aan de wensen van de interne beheerder. Bij de andere sluizenprojecten kiezen we voor een vergelijkbare aanpak.'

Golflengte
Voorkomen dat de korte termijn de lange termijn overheerst: dat is naar Voncks mening de grootste uitdaging bij contracten met een langdurige onderhoudscomponent. 'Een menselijke neiging is vooral om te kijken naar het nu. Het is ook lastig om te anticiperen op hoe de wereld er over 10, 20, 30 jaar uit ziet. Ik heb er trouwens alle vertrouwen in dat het bij de sluizenprojecten goed gaat uitpakken. De marktpartijen en wij zitten op dezelfde golflengte. En juist door de interne beheerder er zo intensief bij te betrekken, voorkomen we dat we belangrijke zaken over het hoofd zien. Deze beheerder beschikt over veel expertise en belangrijke areaalgegevens.'

Rolverdeling
Hoe doe je dat nu in de praktijk, de beheerder aan de voorkant betrekken? Welke belemmeringen kunnen hierbij optreden? Hoe regel je de rolverdeling tussen markt en interne beheerder bij een DBFM-contract? En hoe zorg je dat de markt 'scherp' blijft tijdens de lange contractduur? Over deze en andere onderwerpen gaat Wies graag met u in gesprek.


Deel dit artikel:                   





'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Universitaire ziekenhuizen zetten medewerkers op de fiets
Nieuwsbericht
Elektrische voertuigen opladen zonder stekker
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
LeasePlan en Allego versnellen overgang naar emissievrije mobiliteit
Nieuwsbericht
Oproep netbeheerders: maak slim laden elektrische auto's de norm!
Nieuwsbericht
Nieuwe koers voor mobiliteit in Limburg
Nieuwsbericht








[Banners]