Artikel | Datum: 12-04-2011


Beoordelen van economische vraagstukken bij aanleg en beheer en onderhoud van wegen en vaarwegen




Het aanleggen, beheren en onderhouden van een weg of vaarweg, heeft allerlei economische en maatschappelijke gevolgen. Zulke investeringen beïnvloeden de economie en de bereikbaarheid, maar ook het milieu en de leefbaarheid. Voordat het Ministerie van Infrastructuur en Milieu investeert in de (vaar)weg, moet die investering goed overwogen worden. Rijkswaterstaat brengt onder andere de kosten en de baten van mogelijke investeringen zo goed mogelijk in beeld voor besluitvormers. Het Steunpunt Economische Evaluatie (SEE) helpt beleidsmakers en uitvoerders om goede beslissingen te nemen over investeren in de (vaar)weg.

Steunpunt Economische Evaluatie
Het Steunpunt Economische Evaluatie (SEE) helpt bij het beoordelen van economische vraagstukken bij de aanleg en het beheer en onderhoud van wegen en vaarwegen. Het steunpunt levert kennis en ondersteuning aan medewerkers van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en zijn opdrachtnemers. Bijvoorbeeld met een Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI) – een instrument om de belangrijkste maatschappelijke effecten van een investering in beeld te brengen.

Overzicht Effecten Infrastructuur
In een Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI) staan alle voor de besluitvorming belangrijke maatschappelijke consequenties kort en bondig op een rij. Het OEI geeft op basis van een kosten-batenanalyse een overzicht van wat de gevolgen van een investering zullen zijn. De resultaten van het OEI worden gebruikt om een zorgvuldige beslissing over investeringsprojecten te nemen.

Waarom economische evaluatie?
Met economische evaluatie en - meer specifiek – met een Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI):
  • vergelijkt u beleids- en projectalternatieven;
  • krijgt u een beter inzicht in de kosten, baten en welvaartseffecten van verschillende beleidsopties;
  • komt u tot betere antwoorden op verkeer- en vervoervraagstukken, aan de hand van verschillende evaluatiemethoden.
Met SEE:
  • benut u de meest up-to-date methoden en kengetallen;
  • past u de theorie van economische evaluatie toe in de praktijk.
SEE richt zich op de toepassing van OEI (en andere vormen van economische evaluatie) bij concrete projecten en helpt u bij praktische vragen over het toepassen van de Leidraad OEI en OEI bij MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport). Wij denken graag met u mee over de aandachtspunten en mogelijkheden bij uw specifieke project of opdracht.

Uniforme aanpak, consistente informatie
See draagt bij aan de uniforme aanpak en gebruik van consistente economische informatie bij de besluitvorming over aanleg, beheer en onderhoud van infrastructuur. Via de website www.rijkswaterstaat.nl/kenniscentrum/economische_evaluatie heeft u toegang tot de informatie over economische evaluatie.

SEE maakt gebruik van de volgende methodieken:
  • OEI op basis van kosten-batenanalyse
    OEI op basis van kosten-batenanalyse is beschreven in de Leidraad OEI Voor een OEI wordt een aantal stappen doorlopen, te beginnen met een analyse (en beschrijving) van het probleem en een aantal projectalternatieven. Vervolgens worden de projecteffecten beschreven. Deze zijn onderverdeeld in de directe effecten, de indirecte economische effecten en de externe effecten. De OEI houdt rekening met ‘exogene’ ontwikkelingen (in de omgeving). De investerings- en exploitatiekosten en de projecteffecten worden geraamd en waar mogelijk uitgedrukt in geld. Met deze gegevens zet OEI voor u de kosten en baten van de alternatieven naast elkaar. Deze gegevens vormen de bedrijfseconomische analyse en de maatschappelijke rentabiliteitsanalyse.
  • Multi-criteria analyses (MCA), met economische aspecten
    In een MCA worden verschillende opties gewaardeerd aan de hand van meerdere criteria. Anders dan bij kosten-batenanalyses worden deze waarderingen niet per definitie in geld uitgedrukt. MCA is in feite een verzameling technieken die allemaal ondersteunen bij het maken van een weloverwogen keuze tussen verschillende opties.
  • (Maatschappelijke) Kosteneffectiviteitsanalyse (KEA)
    Een KEA kan helpt bepalen met welk alternatief een concrete doelstelling, zoals een minimaal veiligheidsniveau, tegen een zo laag mogelijke prijs kan worden gerealiseerd.
Kennisuitwisseling OEI
SEE organiseert de kennisuitwisseling over Overzicht Effecten Infrastructuur(OEI). Dit gebeurt onder meer via de OEI kennisnetwerkbijeenkomsten en het OEI-symposium, dat SEE ongeveer iedere twee jaar organiseert.

Tijdens de OEI kennisnetwerkbijeenkomsten met experts worden ervaringen uitgewisseld en wordt de meest recente kennis gedeeld. De bijeenkomsten zijn vaak interdepartementaal en in aanwezigheid van planbureaus. De aanpak van de bijeenkomsten is flexibel; afhankelijk van de doelstelling van de bijeenkomst wordt gekeken naar de relevante doelgroep en omvang van de bijeenkomst.

Daarnaast organiseert SEE eens in de twee jaar het OEI-symposium. Het OEI-symposium is bedoeld voor partijen binnen de Rijksoverheid die te maken hebben en krijgen met OEI. Het is een ontmoetingsplaats voor onder meer beleidsmedewerkers, projectleiders, adviesbureaus en kennisinstituten.

Meer informatie
www.rijkswaterstaat.nl/kenniscentrum/economische_evaluatie



Deel dit artikel:                   





'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Universitaire ziekenhuizen zetten medewerkers op de fiets
Nieuwsbericht
Elektrische voertuigen opladen zonder stekker
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Een kijkje in de 'groenste' transferiumgarage van Nederland
Nieuwsbericht
'Slimme Reis!' biedt alternatieven autoverkeer A2 Weert - Eindhoven
Nieuwsbericht
Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
LeasePlan en Allego versnellen overgang naar emissievrije mobiliteit
Nieuwsbericht
Oproep netbeheerders: maak slim laden elektrische auto's de norm!
Nieuwsbericht
Nieuwe koers voor mobiliteit in Limburg
Nieuwsbericht








[Banners]